خودرو دنا ، در اصل خودروی نهچندان تازهی شرکت ایرانخودرو می باشد که برای اولین بار حدود ۱۰ سال پیش، با نام NX7 معرفی شد. بعد از خودرو سمند و خودرو رانا، دنا سومین خودروی ایرانی از خانوادهی ایرانخودرو بهحساب میآید. اتومبیل دنا در بدو ورود، یک تفاوت عمده با دیگر اتومبیل های ملی داشت و آنهم قیمتش بود. بهطوریکه از مدلهای مشابهاش در همین رده، یعنی خودرو سمند یا پژو ۴۰۵ چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰میلیون تومان گرانتر بود. شایان ذکر است که در تبلیغات اولیه، پروژهی NX7 قرار بود جایگزین دو خودروی پرطرفدار شرکت ایرانخودرو یعنی خودرو سمند و پژو ۴۰۵ شود؛ اما پس از ورود به بازار ایران در سال ۱۳۹۱، به دلیل قیمت بسیار بالای این خودرو ملی ، تمام نقشههای شرکت ایرانخودرو نقش بر آب شد.
در نگاه اول، وقتی به طراحی ظاهری جلوی ماشین دنا نگاه میاندازیم، با طراحی نسبتا ناموزون و تعداد زیادی خطوط شکسته مواجه میشویم که در وهلهی اول، نظر هر نوع کاربری را به خود جلب مینماید. اگرچه طراحی خودرو دنا هنوز با دیگر خودروهای خارجی فاصلهی بسیار زیادی دارد؛ اما برای شرکتی که تا به امروز سمند! تولید نموده ، چندان هم بد به نظر نمیرسد. وقتی از کنارهها به خودرو دنا نگاه میاندازیم، شباهتهای زیادی را با سمند میبینیم؛ با این تفاوت که دماغهی دنا کمی کشیدهتر شده است و جا داشت که کمی کوتاهتر باشد.
از سوی دیگر، طراحی دستگیرهی دربها تغییر نموده و شبیه به خودروهای خارجی شده است؛ اما ابعاد و شکل ظاهری دربها، تفاوتی با خودرو سمند ندارند. گفتنی است که در دنا از رینگهای ۱۵ اینچی استفاده شده که بهتر بود است کمی بزرگتر شود تا نمای بهتری به قسمتهای کناری خودرو دنا ببخشند. در مورد طراحی قسمت پشت خودرو دنا، نظرات بسیار تفاوت دارد. خیلی از کاربران بر این باورند که سپر و چراغهای این اتومبیل بسیار ساده بوده و از زیبایی خاصی بهره نمیبرد. از طرفی دیگر، عدهای همین سادگی را به همراه چراغهای «ال ای دی» (LED) بیشتر میپسندند. بهطورکلی میتوان گفت که طراحی قسمتهای جلویی، پشتی و کناری دنا هماهنگی خاصی با یکدیگر نداشته و همین موضوع، این اتومبیل را به یک محصول با طراحی ناموزون تبدیل نموده است.